... tunaCooking ...: CHŁODNIK COLD BEETROOT SOUP

13 cze 2013

CHŁODNIK
COLD BEETROOT SOUP



Wreszcie wyszło słońce i zrobiło się tak jak na połowę czerwca powinno być. Za oknem niebieskie niebo bez prawie ani jednej chmury. Zdecydowanie czas na chłodnik.

Z chłodnikiem to jest śmieszna sprawa. Gdy byłam dzieckiem jadłam chłodnik, który robiła moja babcia, jednak nie był to taki chłodnik jaki ma większość ludzi w głowie gdy słyszy tą nazwę. Mój chłodnik to była najpyszniejsza na świecie zupa owocowa, podawana w letniej temperaturze z grzankami lub sucharkiem. Oj tak, nawet nie wyobrażacie sobie jak długo byłam przekonana, że chłodnik to jest właśnie to. Kiedyś nieświadoma błędu chciałam go zjeść i byłam wielce rozczarowanym i zasmuconym małym dzieckiem jak dostałam zimną zupę z botwinki. Wtedy chyba zbuntowałam się i klasyczny chłodnik litewski przestałam lubić.

Po kilku latach przekonałam się jednak do tej zupy i okazało się, że robiona z odpowiednich proporcji jest naprawdę pyszna, chociaż nadal zupy na zimno to nie jest coś za co oddam życie.

Wszystkich niechętnych proszę o to, żeby dali jeszcze jedną szansę tej zupie. A na chłodnik owocowy z dzieciństwa jeszcze przyjdzie czas i też będzie pyszna, zapewniam Was.



CHŁODNIK


3 ugotowane ziemniaki
390g jogurtu naturalnego (duże opakowanie)
pęczek botwinki z małymi buraczkami
350ml bulionu
2 łyżki soku z cytryny
3 rzodkiewki
1 ogórek
2,5 łyżki koperku
4 łyżki szczypiorku
sól, pieprz, ewentualnie cukier


Botwinkę oczyścić i pokroić i ugotować w bulionie z sokiem cytrynowym.

Gotowy wywar schłodzić w lodówce.

Do jogurtu dodać pokrojoną w drobną kostkę rzodkiewkę, pokrojonego ogórka i posiekany koperek oraz szczypiorek.

Do jogurtu dodać schłodzony wywar z botwinki i wszystko wymieszać.

Doprawić do smaku solą, pieprzem i ewentualnie odrobiną cukru.
Schłodzić w lodówce 2-3 godziny aż smaki się przejdą.

Podawać z jajkiem ugotowanym na twardo lub z gotowanymi ziemniakami.


 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

COLD BEETROOT SOUP

3 potatoes
390g natural yoghurt
bunch of young beets with stems
350ml vegetable stock or chicken stock
2 tbspoons lemon juice
3 radishes
1 cucumber
2,5 tbspoons chopped dill
4 tbspoons chopped chive
salt, pepper, sugar

Wash and chop the beets and stems. Cook until beets are soft enough.
Chill stock with beets.
Add chopped radishes, cucumber, dill and chive to yoghurt.
Pour chilled stock to yoghurt with vegetables and stir gently.
Add salt, pepper and sugar to taste.
Chill in fridge for 2-3 hours.
Serve with potatoes or hard boiled eggs.


smacznego / bon appetit

3 komentarze:

  1. Ech, zazdroszcze slonca... Tutaj wciaz pochmurno i ponuro, wiec na chlodniki moge sobie tylko popatrzec. Ale za to jaki to mily widok!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Warszawie o dziwo tez poki co czesciej chmury i deszcz, wiec chlodnik dopiero drugi w tym roku.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...